Hoe gaat u om met hitte en warmte op de fiets?

Hoe gaat u om met hitte en warmte op de fiets?

Hoe gaat u om met hitte en warmte op de fiets?

Hoe gaat u om met hitte en warmte op de fiets? Pas uw tempo aan. Warmte hoeft geen reden te zijn om te stoppen met bewegen. Met name fietsen en wandelen zijn heel geschikt om op warmere dagen nog te doen. Mits u zich goed voorbereidt en aanpast aan de omstandigheden.

Allereerst zijn er elk jaar een paar van die tropische dagen in Nederland dat het voor iedereen beter is om een koel plekje op te zoeken en zich rustig te houden. Sterke inspanning kan voor iedereen gevaarlijk zijn wanneer het kwik boven de 28 graden Celsius stijgt. Voor minder fitte mensen kan intensief bewegen al bij 25 graden problemen geven.

Moet uw fiets dan de hele zomer in de schuur blijven staan? Nee dat nou ook weer niet. Uw lichaam heeft een paar slimme trucjes om warmte het hoofd te bieden. Zo stroomt er meer bloed naar de huid en gaat u zweten om de huid te koelen en warmte af te geven.

Maar bij warmte en een hoge luchtvochtigheid kan het zijn dat het lichaam niet genoeg kan koelen.  Ook slaapgebrek, bepaalde geneesmiddelen of vermoeidheid kunnen de natuurlijke zweetproductie verstoren. Dit kan problemen opleveren, zoals oververhitting of hittekrampen.  In het ergste geval een hitteshock, wat levensbedreigend kan zijn.

Gelukkig kunt u zelf genoeg doen om zulke situaties te voorkomen.
Met de volgende tips kunt u ook op warmere dagen veilig op de fiets stappen:

  • Vermijd de felle middagzon tussen 12:00 en 15:00 uur.
  • Kies een route die door het bos gaat. Hier heeft u minder last van het warme asfalt – zoals in de polder – en heeft u volop schaduw.
  • Zoek een route uit die niet te lang is en vermijd te veel hellingen. Zorg dat u qua inspanning niet op de top van uw kunnen zit.
  • Bouw het langzaam op. Uw lichaam went aan de warmte, dus aan het eind van de zomer kunt u waarschijnlijk beter tegen de hitte dan op de eerste zomerse dagen.
  • Draag een wit petje of hoedje. Vermijd donkere kleuren, deze zorgen dat uw hoofd juist eerder opwarmt.
  • Kies goed ventilerende kleding waar de wind doorheen kan en waarin u goed kunt zweten. Ook hier hebben lichte kleuren de voorkeur.
  • Drink veel en vóórdat u dorst heeft. U verliest heel wat vocht en dit moet u op tijd aanvullen. Neem dus regelmatig een drinkpauze.
  • Kies liever geen koffie, thee of alcohol als dorstlesser, maar voor water of een aangelengde sportdrank. Met deze laatste vult u ook uw tekort aan mineralen aan.
  • Last but not least: elke dag en elk lichaam is weer anders, dus er bestaat geen gulden regel. Gebruik altijd uw gezond verstand en luister naar uw lichaam.

Lees ook:
* Top 10 Verkoelende fietsroutes door het bos

Dit artikel is afkomstig van Fietsen123, Lees verder op: http://fietsen.123.nl/entry/12440/hoe-gaat-u-om-met-hitte-en-warmte-op-de-fiets

Deel dit met andere wielerliefhebbers!

468 ad
'