Selecteer een pagina

Strandracen, relatief nieuwe tak wielersport gaat als een speer

Naast het fietsen op de weg, in het veld en het mtb’en is het strand ontdekt om op te fietsen. Het aantal strandraces dat inhaakt op deze nieuwe vorm van fietsen ontwikkelt zich razendsnel. Waar in het verleden de atb werd ingezet als racemiddel hebben grote fietsfabrikanten zich gestort op dit fenomeen. Op deze pagina de historie, de fietsen, de toertochten en de techniek van het strandracen.

De fiets

Het belangrijkste van een geschikte fiets voor het strand is het gewicht en de breedte van de banden. Hieronder een plaatje van de Koga Beach Racer, een samensmelting van een ATB en cyclocrosser die speciaal voor het strandracen is ontwikkeld.

Kleding strandracen

Natuurlijk kun je ook in je gewone winterkloffie op het strand gaan racen. Maar sommige speciaal ontworpen kleding is net wat comfortabeler. Kijk hier eens voor een selectie lange broeken.

 

 
 

Techniek strandracen (bron: Fiets.nl)

Strandrijden is een kunst op zich, en strandracen al helemaal. Een goede strandfiets is natuurlijk een goed begin, maar er een kopen en je direct inschrijven voor een wedstrijd kan nog wel eens uitdraaien op een teleurstelling. De basisregels zijn overzichtelijk maar het is vooral oefening die de kunst baart. Er zijn vast meer ervaren zandhappers in je fietsvriendenkring, rijd eens met ze mee en kijk de kunst af!

Het zand vlak naast de golven is vochtig en daardoor meestal het hardst. Als het eb wordt, is de harde strook breed en makkelijk te vinden. Bij opkomend tij moet je het hebben van spetterende golven en zal je vaak zelfs net dóór de branding moeten voor de ideale lijn. Wanneer tijdens vloed de golven tot de voet van de duinen komen, is fietsen vaak haast onmogelijk, geen slim moment om te gaan beachbiken. De tijdstippen van eb en vloed verschillen van dag tot dag en van plaats tot plaats. Op live.getij.nl zijn actuele gegevens en een voorspelling te vinden.

Zachte, brede banden

Op zand rijd je het snelst met zachte, brede banden. Dat komt doordat de meeste rolweerstand ontstaat door het spoor dat je maakt. Een dikke, zachte strandband zakt nauwelijks weg en maakt een haast onzichtbaar spoor. Daarom geldt ook: hoe zachter het strand, hoe minder lucht er in je banden moet! De optimale druk zal je zelf moeten vinden, die hangt af van gewicht, bandtype, wel of geen binnenband, velgbreedte en vooral de omstandigheden. 1,5 Bar is het maximum en 0,6 bar kan optimaal blijken voor een voorband. Om heel zachte banden soepel te laten rollen kan je ultra dunne binnenbanden gebruiken, of latex vloeistof. Dat laatste beschermt meteen tegen lekrijden op de miljoenen schelpen die je tegenkomt. Het ghetto tubeless systeem is goedkoop en past bij iedere velg-band combinatie, maar monteren vergt veel handigheid.

 

[events_list limit=”10″ category=”2656″]<li>#_EVENTDATES – <strong>#_EVENTLINK </strong>- #_LOCATIONTOWN</li><br>[/events_list]

Meer strandraces…

Goed schoonmaken!

Zand, water en zout zijn verwoestend voor je fiets. Onze tip: maak vooraf je fiets schoon, voorzie hem dan ruim van smeermiddel en spuit hem dan van boven tot onder in met vaseline. Direct na afloop was je hem schoon met warm water en een scheutje afwasmiddel. Door de vaseline onder het zout en vuil laat alles makkelijk los. Spoel goed na en laat je fiets drogen, het liefst zonder zadelpen en tegen de verwarming zodat ook het vocht in het frame verdampt. Smeer de ketting pas weer als deze helemaal droog is. Kijk hier eens voor mogelijke schoonmaakmiddelen.

 

[locations_map category=”2656″]
Share This