Selecteer een pagina

Het is toegestaan en goed mogelijk buiten te fietsen tijdens de Corona Crisis. Het is erg belangrijk voor jou en anderen om je te houden aan de door de KNWU in samenwerking met het RIVM opgestelde richtlijnen. Het is natuurlijk ook mogelijk om binnen te fietsen op de fietstrainer met Zwift of een ander programma. Natuurlijk minder leuk dan buiten in het Lentezonnetje maar wel zo veilig.

Gedragsregels buiten fietsen tijdens Corona Crisis (KNWU)

Met de lente voor de deur wil iedereen graag zijn fiets pakken om naar buiten te gaan en de training af te werken. Momenteel kan dat ook nog in Nederland, in tegenstelling tot een aantal andere landen in Europa. Echter is het in deze tijd van het coronavirus belangrijk om met een aantal richtlijnen rekening te houden als je buiten wil gaan trainen.

  • Fiets alleen
    Het voordeel van de wielersport is dat je heel makkelijk alleen kunt trainen en niet afhankelijk bent van teamgenoten. Fiets dus alleen en vermijd drukke fietsomgevingen om de kans op verspreiding van het virus te beperken.
  • Leeg je neus niet op straat
    Houd rekening met elkaar en ‘leeg’ of snuit je neus niet tijdens het fietsen. Het is sowieso al niet fraai om te doen en in deze situatie ook niet zonder risico’s. In plaats daarvan kun je beter even stoppen om je neus te snuiten in een papieren zakdoek.
  • Beperk zware trainingen
    Beperk zware trainingen, zoals interval- en bloktrainingen en trainingen van drie uur of meer. Oftewel, inspanningen waar je twee dagen of langer van moet herstellen. Fiets op zo’n manier dat het geen grote aanslag doet op het immuunsysteem. Als het immuunsysteem te zwaar belast wordt, ben je (kort na de inspanning) vatbaarder voor ziekten en virussen, zoals het coronavirus. Tip: in onze trainingsapp Fondo
    vind je verschillende trainingsprogramma’s die geschikt zijn om te volgen deze periode.
  • Doe geen gekke dingen op de fiets
    Pas op met risicovolle manoeuvres zoals wheelies en jumps en breng jezelf en anderen niet onnodig in gevaar. Ziekenhuizen hebben hun handen al vol aan het coronavirus.
  • Zorg goed voor jezelf
    In deze tijd is het goed om extra aandacht te schenken aan je persoonlijke verzorging. Houd je ochtendpols bij, zodat je goed kunt monitoren of je al hersteld bent van de training, nog even rustig aan moet doen, of toch iets onder de leden hebt. Gebruik tijdens de training een buff (nekwarmer), douche direct na de training en eet gezond zodat je lichaam optimaal herstelt. Pak ook die extra uurtjes slaap, zodat het immuunsysteem goed kan herstellen.
  • Gebruik je verstand
    Gebruik tot slot je gezonde verstand. Fietsen is de mooiste sport op aarde, maar onze collectieve gezondheid is belangrijker. Neem zelf verantwoordelijkheid en hou de updates van het RIVM in de gaten.

Bron: KNWU.nl

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wij versturen eens per twee weken een nieuwsbrief met een overzicht van de komende tochten en allerhande nuttige informatie voor de toerfietser.

Je hebt je succesvol ingeschreven.

%d bloggers liken dit: