Wij kregen de 4iiii PML100-S3D00A – PRECISION Ultegra 6800 om te testen binnen. De tijd dat powermeters alleen voor professionals of vermogende toerfietsers was weggelegd is voorbij. Deze powermeter van 4iiii kost € 650. Dan ontvang je een kant en klare linkercrank waar de powermeter in zit. Wij plaatsten de powermeter op een KOGA Kimera afgemonteerd met Shimano Ultegra.
Montage 4iii crank
Met het juiste gereedschap (pedaalsleutel, momentsleutel, afnemer en inbussleutels) is dat een fluitje van een cent. De oude crank demonteren en de 4iii crank erop zetten.
Aansluiting
De aansluiting van de 4iiii powermeter lukt eenvoudig met de 4iii app kun je de software updaten en het apparaat is compatibel met ANT+ en Bluetooth. De aansluiting met de testapparaten Samsung Galaxy A3, de Garmin Edge 800 en de Sigma Rox 11.0 werkt probleemloos. Het is alleen altijd even zoeken welke velden je in het display zou willen hebben.
Eerste testrit
De eerste rit met de powermeter is mijn favoriete “>Rondje Scheveningen. Een rit om te kijken of alles naar behoren werkt. Met de powermeter heb je steeds je wattage in beeld en kun je ook gelijk zien wat het wattage per kg is. Het is leuk om te zien dat je tegenwind veel vermogen moet leveren om een goed tempo te behouden. Logisch natuurlijk, maar leuk om te zien. Aan het eind van de rit de gegevens geüpload naar Strava en de analyse van de gegevens bekeken. Aangezien ik een ‘newbie’ ben in het gebruik van de powermeter bevreemdt het mij dat het gemiddelde vermogen van de rit hoger is dan mijn laatste ftp-test? Dat moet ik eens navragen hoe dat kan.
Hier de rit in Relive.
Conclusie
De 4iiii powermeter is een prima vermogensmeter die doet wat ie moet doen. Betaalbaar, makkelijk monteerbaar en aan te sluiten via ANT+ en bluetooth op de meeste randapparatuur. Nadeel van dit model powermeter is dat je de pedaaltred niet kunt meten. Dan heb je meting aan beide zijden nodig.
Nu de 4iiii Powermeter al meer dan een jaar in gebruik. Hij bevalt nog steeds prima. Een batterij/indicator zou welkom zijn. Tijdens een rit was de batterij op.