Max Verstappen is de nieuwe held van de natie. Het aanvallende, brutale, moedige karakter van Verstappen zit in ons DNA. Net als de VOC mentaliteit van Balkenende, onze eeuwige strijd tegen het water, de creativiteit van Rembrandt van Rijn en het totaalvoetbal van Oranje tijdens de WK voetbal in 1974. 

Geluk moet je afdwingen, zeggen ze wel eens. Max Verstappen had in de allesbeslissende race om het wereldkampioenschap in de Formule 1 alle geluk van de wereld. In de zandbak van Qatar werd hij door een wonder de eerste Nederlandse wereldkampioen. 

Met nog één rondje te rijden knalde coureur Lafiti – rijdt notabene met een Mercedes motor – tegen de vangrail. Op dat moment had Max een hopeloze achterstand van twaalf seconden op een ontketende Hamilton. De race werd vervolgens geneutraliseerd door gebruik van de Mercedes safety car. Ondanks de achterstand van twaalf seconden mocht Verstappen van de FIA wedstrijdleiding doodleuk direkt achter Hamilton plaatsnemen. Als bonus besloot de FIA, voor de leuk, de laatste ronde af te maken. Dit gebeurt in geen enkele andere mondiale sport. De wedstrijdleiding had de race kunnen afvlaggen maar wonder boven wonder besloten de stewards dit keer anders. Waarom? Joost mag het weten. Misschien op het moment suprême – in tegenstelling tot het hele seizoen – tot inzicht gekomen dat Max een zege is voor de Formule 1. Met zijn aanvallende onorthodoxe rijstijl heeft hij de Formule 1 weer op de kaart gezet. Racen zoals racen is bedoeld, met het mes tussen de tanden en op het randje van het toelaatbare. 

Door een briljant getimede pitstop van zijn Red Bull team tijdens de neutralisatie begon Max het laatste rondje op snellere banden dan Hamilton. Mercedes teambaas Toto 'boze' Wolff zag de bui al hangen en probeerde brullend de wedstrijdleider Masi tevergeefs op andere gedachte te brengen. Dat Max vlak achter Hamilton reed werkte als een rode lap op een stier. Koeltjes greep Red Bull Verstappen deze laatste kans door laat te remmen in bocht 5 en zo binnendoor bij een verbouwereerde Hamilton te glippen. Zo werd hij na een bizar spannend seizoen de eerste Nederlandse wereldkampioen in de Formule 1. 

Ab+

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wij versturen eens per twee weken een nieuwsbrief met een overzicht van de komende tochten en allerhande nuttige informatie voor de toerfietser.

Je hebt je succesvol ingeschreven.