Opknappen Gazelle Champion Mondial uit 1986

Mijn Gazelle Champion Mondial uit 1986 verdient een opknapbeurt. De fiets met Reynolds 531 frame is nog retestrak en de Campagnolo record wielen lopen als vanouds. Mijn racefiets waarmee ik de eerste keer de Alp d’Huez opfietstte moet hipper en comfortabeler worden. Ik besef me heel goed dat ik met de aanpassingen het klassieke stalen karakter geweld aan doe maar dat neem ik als ik straks door de Zuid-Hollandse polder zoef voor lief. Of ik bij een retro-evenement met open armen ontvangen zal worden moet ik nog zien.

In dit artikel passeren de onderdelen die een plaatsje op de Gazelle hebben gekregen de revue en beschrijf ik mijn ervaringen tijdens het ombouwen.

 

Keuze van onderdelen op de Gazelle Champion Mondial

Reynolds 531 frame

Het Reynolds 531 kader dat de basis vormt van de deze fiets is natuurlijk legendarisch en zeer populair bij retro-liefhebbers. Een paar jaar geleden werd zelfs een festival ter ere van deze fiets georganiseerd en werd door Gazelle een special edition uitgebracht. Om het frame weer zijn oorspronkelijke grandeur terug te geven wordt de fiets opnieuw gespoten bij Bikepaint in Noordwijkerhout.

Pedalen

Het is en blijft natuurlijk een Gazelle Champion uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. Het moet een mix worden van betaalbaar comfort en klassiek uiterlijk. Geen riempjes maar een kliksysteem. Daarom heb ik gekozen voor de zilveren pedalen van XLC.

Stuurpen

Op de adapter kun je een ahead stuurpen plaatsen. Het is dan maar net wat je mooi vindt. Ik heb gekozen om de ProPLT lijn door te zetten en heb uit die serie een stuurpen gekocht.

Het Campagnolo crankstel

Zoals in de jaren tachtig maken ze ze niet meer. Dit crankstel zit er echt al jaren op. Trapas een jaar of 20 laten vervangen en hij loopt nog uitstekend. Geen reden om daar iets aan te doen. Blijft dus gewoon zitten.

Campagnolo record naven met Wolber velgen

Deze wielset is al jarenlang onderdeel van de Gazelle. Campagnolo record naven en Wolber velgen voorzien van Continental Grandprix 25mm banden. Geen noodzaak om ze te vervangen, 

Deda stuurpen adapter

Balhoofd gesmeerd en de vork opnieuw geplaatst. Dit keer geen klassieke stuurpen gekozen voor een comfortabele ahead stuurpen. Om die te plaatsen heb je een adapter nodig. Let bij plaatsing goed op de breedte. Ik had toch nog een extra shim nodig.

Deda stuurpen adapter

Balhoofd gesmeerd en de vork opnieuw geplaatst. Dit keer geen klassieke stuurpen gekozen voor een comfortabele ahead stuurpen. Om die te plaatsen heb je een adapter nodig. Let bij plaatsing goed op de breedte. Ik had toch nog een extra shim nodig.

Derailleur opknappen

Op de fiets zit het  legendarische Capagnolo Nuovo Record derailleur. Na de schoonmaak en de toevoeging van nieuwe derailleurwieltjes van BBB en een nieuwe Campagnolo-kabel ziet het er weer schitterend uit en werkt het ook weer als een speer. Geen index dus supermakkelijk af te stellen.

Cassette 5 speed Sunrace

De aandrijving moet natuurlijk als een zonnetje lopen. Daarom een nieuwe cassette van het merk Sunrace. De kransjesverdeling is 14 t/m 28. Daar kun je als het moet dus ook nog mee bergop. 

Campagnolo commandeurs

Fraai, fraai, fraai! Dat zijn de commandeurs van Campagnolo. Nieuw kabeltje en verder niets meer aan doen.

Wat heb ik nog nodig?

Wat heb ik nog nodig om de fiets helemaal af te maken zijn nieuwe decals, het Gazelle plaatje voor op de balhoofdbuis en de rubberdoppen die de remkabels door de bovenbuis afsluiten. Stuur tips om deze artikelen te verkrijgen door naar frank@wielertochten.nl.

Comfortabel stuur

Het originele stuur had een behoorlijke drop. De aangepaste fiets moet een comfortabele cruiser worden waar je de handjes relaxed op het stuur kan leggen. Daarom gekozen voor een ergonomisch stuur van Pro PLT.

Remgrepen

Bij de ouderwetse remgrepen hadden een grillig ontwerp. Tegenwoordig kun je die met een modern stuur mooi een comfortabele cockpit laten vormen. Na lezing van diverse reviews heb ik gekozen voor de remgrepen van XLC. Netjes en betaalbaar.

Nieuwe ketting

Een nieuwe ketting zorgt ervoor dat alles weer lekker soepel loopt. Ik heb een 5/6 speed nodig. Het merk Sunrace heeft er nog een in het assortiment.

Campagnolo Nuovo Record

Deze derailleur blijft een Italiaans meesterwerkje. Het ziet er werkelijk geweldig uit. Na een schoonmaakbeurt, een nieuwe remkabel en de hierboven beschreven derailleurwieltjes kan dit mechaniekje weer jaren mee.

Remmen?

Welke remmen? Daar ben ik nog niet helemaal uit. Toen ik de fiets kocht zaten er Gipiemme remmen op. Mooi maar die werkten eigenlijk voor geen meter. Op Marktplaats een setje Campagnolo Record gekocht maar die voldeden niet echt. Misschien ga ik wel voor de Dura Ace BR-7900 remmen die ik nog heb liggen.  Deze juweeltjes zullen in combinatie met de XLC remgrepen hun werk goed doen en zien er ook nog eens mooi uit. 

Bronnen en handige sites

Voor de opknapbeurt heb ik gebruik gemaakt van een aantal handige sites.

Tips en opmerkingen?

1 + 7 =