Parijs 1896, de belle époque. De Franse kunstenaar en wielerliefhebber Henri de Toulouse-Lautrec ontwerpt een reclameposter voor een fietsenmerk. Op het affiche figureren de Welshe dwergwielrenner Jimmie Michael en diens mysterieuze verzorger Choppy Warburton. Maar Lautrec wordt terug naar de tekentafel gestuurd. Gebeurt dat louter om esthetische redenen, of is er meer aan de hand? Wat is het verband met de tumultueus verlopen monsterklassieker Bordeaux-Parijs? Is het toeval dat wonderdokter Choppy, die in verband wordt gebracht met de vroege dood van twee topcoureurs uit het fin de siècle, van het uiteindelijke affiche is verdwenen? Jan Boesman gaat op zoek naar het verhaal achter het afgekeurde ontwerp van Lautrec en stuit op een fascinerend verhaal over de verbondenheid tussen kunst, wielrennen en doping een verhaal dat zich afspeelt in een tijd waarin het taboe op vermoeidheid groter was dan op middelen ertegen.
an Boesman (Gent, 1981) studeerde vergelijkende cultuurwetenschap en journalistiek. Zijn onderzoek naar rassenkwesties in de wielersport werd bekroond met de Vlaamse Scriptieprijs en de Prijs Maria Barones Verstraeten. Boesman schrijft voorDe Muur.
Verschijningsdatum: 06/2013