Fietsdrager racefiets

Iedereen die er wel eens met de racefiets op uit gaat heeft behoefte aan een ‘fietsdrager racefiets’. Er zijn verschillende merken (bv Spinder, Thule, Tacx) op de markt die  een ruim aanbod hebben. Welke drager is het meest geschikt voor één, twee of zelfs drie racefietsen? Veiligheid, kwaliteit, betrouwbaarheid, service zijn belangrijke overwegingen bij de aanschaf. Hiernaast spelen het lichte gewicht van de fietsendrager, de framebevestiging, waardoor de fiets stevig is verankerd en de lak van uw fiets niet wordt beschadigd een rol. In dit artikel zullen hebben wij de fabrikanten van fietsdragers gevraagd om een model uit hun collectie voor te dragen wat het meest geschikt is voor twee racefietsen.

Wat is een fietsendrager?

Een fietsendrager is een stevig rek waarop je eenvoudig fietsen vervoert met de auto of caravan. Afhankelijk van het type drager monteer je deze op de trekhaak, het dak, de achterklep of dissel. Bij sommige dragers is het mogelijk om tot wel vijf fietsen tegelijk te vervoeren! Ook verhoogt het de rijveiligheid en voorkomt het schade aan je fiets. Je hoeft geen fietsen meer los in de kofferbak te leggen en houdt daardoor ruimte vrij voor andere bagage. Handig wanneer je bijvoorbeeld op vakantie gaat.

Een fietsendrager heeft wielgoten waarop je de fiets zet of stangen waaraan je de fiets hangt. Vervolgens maak je het frame vast met riempjes of aan de geïntegreerde framebevestiging. Ieder merk en model heeft zijn eigen unieke bevestigingssysteem. Lees daarom altijd eerst de gebruiksaanwijzing.

Fietsendrager op de trekhaak

Zoals de benaming eigenlijk al aangeeft, plaats je hierbij de fietsendrager op de trekhaak. Dit zorgt ervoor dat je veel ruimte hebt om fietsen te plaatsen. Je ziet deze soort fietsendrager dan ook vrij vaak ontwikkeld voor meerdere fietsen. Een nadeel hierbij is dat de kofferbak tijdens de gehele reis niet of bijna niet open kan zonder de fietsendrager te verwijderen.

Fietsendrager op het dak

Bij een fietsendrager op het dak staan de fietsen rechtop, bovenop de auto. Je hebt dit wellicht al eens gezien bij grote wielerwedstrijden als de Tour de France. De fietsen staan dan bovenop het dak. Dit is omdat een fiets dan gemakkelijker van de fietsendrager af te halen is dan bij andere varianten. Je moet uiteraard wel rekening houden met de hoogte van de auto plus de fiets(en) bij lagere tunnels of viaducten.

Fietsendrager op de achterklep

Wil je graag een fietsendrager achterop de auto, maar heb je geen trekhaak? Dan is een fietsendrager op de achterklep de perfecte oplossing. Ook hier kun je over het algemeen tot drie fietsen meenemen.

Waar moet je op letten bij de het kopen van een fietsendrager?

Er zijn drie vragen die je jezelf moet stellen voor je een fietsendrager gaat kopen. We raden aan om deze in de volgende volgorde aan jezelf te stellen:

Hoeveel fietsen wil ik vervoeren?

Deze vraag stel je om een aantal fietsendragertypes weg te strepen. Niet alle types kunnen namelijk veel fietsen tegelijk dragen. De meeste fietsendragers zijn ingericht voor twee tot drie fietsen. Er zijn uiteraard wel wat uitzonderingen. Voornamelijk trekhaakdragers zijn in staat om meer fietsen te dragen, soms tot wel vijf fietsen in totaal. Hoeveel fietsen op een fietsendrager passen, is afhankelijk van het aantal bevestigingspunten en het maximale draagvermogen. Hoe meer bevestigingspunten de drager heeft, hoe meer fietsen je kwijt kunt. Op dakfietsendragers en achterklepdragers kun je over het algemeen tot drie fietsen kwijt.

Zo krijg je al een idee van welke opties er precies voor jou zijn. Laten we nu dan even kijken naar wat voor fietsen er precies vervoerd moeten worden.

Wat voor fietsen wil ik vervoeren?
Stadsfietsen en kinderfietsen passen op iedere fietsendrager, maar bij sportfietsen en elektrische fietsen is dit niet altijd het geval.

Elektrische fietsen
Elektrische fietsen zijn zwaarder dan gewone fietsen. Ze wegen meestal rond 25 kg. De fietsendrager moet daarom een hoog draaggewicht hebben, zeker wanneer je meer dan één elektrische fiets meeneemt. De beste keuze is dan een fietsendrager voor op de trekhaak.

Racefietsen
Racefietsen zijn licht van gewicht, maar ook erg kwetsbaar. Zeker wanneer het frame van carbon is gemaakt. Daarom bevelen we voor dit type fiets een fietsendrager op het dak aan. Zo voorkom je ook dat de frames elkaar onderweg raken en beschadigen.

Een fietsendrager is geen aanhanger, in de basis gelden dus dezelfde regels als voor een auto zonder drager. Toch zijn er een paar verkeersregels waarmee je wel rekening moet houden.
De fietswielen mogen niet meer dan 20 cm uitsteken aan de linker- en rechterkant van de auto of camper. Steken ze te ver uit? Haal dan indien mogelijk de wielen uit je fiets.
Voor auto’s met een fietsendrager geldt dezelfde maximumsnelheid als voor auto’s zonder. Voor auto’s met een caravan en fietsendrager onder 3500 kg geldt een maximumsnelheid van 90 km/u en voor auto’s met een caravan en fietsendrager boven 3500 kg geldt een maximumsnelheid van 80 km/u.
Als de fietsendrager het zicht op je kenteken blokkeert, moet je op de drager een wit kenteken bevestigen. Hierop moet hetzelfde kenteken staan als op het gele kenteken.
Als iemand anders schade veroorzaak aan je fietsendrager of aan de fiets die op de drager zit, kun je de schade verhalen op de autoverzekering van de veroorzaker. Veroorzaak je zelf schade aan de fiets terwijl deze op de drager zit, dan wordt de schade niet vergoed door de autoverzekering.

Niet in alle landen gelden dezelfde regels voor fietsendragers als in Nederland. We zetten daarom de regels van de populairste Europese vakantiebestemmingen voor je op een rijtje.

Regels in Duitsland
De fiets mag maximaal 40 cm uitsteken. De fietsendrager en auto mogen samen niet breder zijn dan 255 cm en de fietsendrager moet een mistachterlicht en achteruitrijverlichting hebben. Dit is alleen mogelijk wanneer je een 13-polige aansluiting op je auto hebt.

Regels in België
Het kenteken en de verlichting moeten volledig zichtbaar zijn. Indien dit niet het geval is moet de fietsendrager een aparte lichtbak en kentekenplaat hebben. De fietsendrager moet een mistachterlicht en achteruitrijverlichting hebben. Dit is alleen mogelijk wanneer je een 13-polige aansluiting op je auto hebt.

Regels in Frankrijk
De maximale breedte van de fietsendrager met fietsen mag maximaal 250 cm zijn. Wanneer de fietsendrager verder dan 40 cm uitsteekt aan de zijkanten moet je witte lichten monteren die naar voren schijnen. Naar achter toe monteer je rode reflectoren. Het kenteken en de verlichting moeten volledig zichtbaar zijn. Indien dit niet het geval is, moet de fietsendrager een aparte lichtbak en kentekenplaat hebben.

Regels in Spanje
Het kenteken en de verlichting moeten volledig zichtbaar zijn. Indien dit niet het geval is, moet de fietsendrager een aparte lichtbak en kentekenplaat hebben. Op de fietsendrager moet je altijd een markeringsbord monteren met drie diagonale rode strepen.

Regels in Oostenrijk
De fietsendrager moet een mistachterlicht en achteruitrijverlichting hebben. Dit is alleen mogelijk wanneer je een 13-polige aansluiting op je auto hebt.

Regels in Italië
De fietsendrager met fietsen mag niet breder zijn dan de auto of caravan. Op de fietsendrager moet je altijd een markeringsbord monteren met vijf diagonale rode strepen. Deze moet van aluminium zijn en een afmeting hebben van 50×50 cm. Wanneer de fietsendrager net zo breed is als je auto of caravan, moet je twee markeringsborden monteren. Deze moeten samen een omgekeerde V vormen. In het donker moeten de fietsen zijn uitgerust met een rood licht. Het kenteken en de verlichting moeten volledig zichtbaar zijn. Indien dit niet het geval is, moet de fietsendrager een aparte lichtbak en kentekenplaat hebben.