Future is an attitude..

door | jan 3, 2022 | Wielercolumn Ab | 0 Reacties

Het sportjaar 2022 trapt traditiegetrouw af met de loodzware rally Parijs-Dakar. De zwaarste rally ter wereld is een lekkere opwarmer voor de rest van het bomvolle sportjaar 2022.

Dit jaar is wederom Saudi-Arabië het adembenemende decor. De twijfelachtige reputatie is nog altijd – na twee edities – geen showstopper voor de organisatie. De oliedollars zijn nog immer belangrijker dan de mensenrechten. Aan het bewind mogen dan een paar idioten in jurken staan, het indrukwekkende landschap leent zich uitstekend voor een racepartijtje in een grote zandbak. Prachtige duinen, maanachtige landschappen, verdwaalde kamelen, hoge kliffen en onmetelijke woestijnvlaktes vormen het gevarieerde en uitdagende parcours. De wereldtitel bij de F1 van Max Verstappen verbleekt bij dit sensationele woestijnfeestje. 

RTL brengt de spectaculaire beelden in de huiskamer. Heerlijk om vanaf mijn mancave – upgraded met een master fauteuil – de gemotoriseerde voertuigen te volgen die met een duizelingwekkende snelheid door de immense zandbak van Saudi-Arabië scheuren. Net als in de Tour de France zijn de beelden vanuit de lucht magnifiek. 

Dit jaar maakt Audi – Future is an attitude – zijn debuut in de autoklasse die al jaren door Mini en Toyota wordt gedomineerd. Audi start met de innovatieve Audi RS Q e-tron. Een hybride  – deels elektrisch – rally auto met James Bond-achtige snufjes. Men hoopt, net als in 1981 met de revolutionaire Audi Quattro, een gooi naar de titel te doen. Aan de driver zal het in ieder geval niet liggen. Toch? Mister Dakar Peterhansel – vorig jaar in de Mini – is gestrikt om deze schier onmogelijke klus te klaren. Maar in de eerste de beste etappe breekt de achteras van de futuristische Audi van Peterhansel en moet die dag opgeven. Carlos Sainz – drietal eindzeges – moet nu in het klassement de eer van Audi hoog houden. Andere usual suspects zijn Al-Attiyah in de Toyota en Loeb in de BRX Hunter van Prodrive. Ook de Hunter rijdt met een innovatieve motor die deels op bio-brandstof loopt. Ook de rete commerciële olijke tweeling Coronel zijn weer van de partij. Ze hebben 'The Beast' ingeruild en maken hun opwachting in de splinternieuwe Century Buggy. Ze zijn zoals altijd drukker met onbeduidende randzaken dan als eerste over de finish komen. Dit jaar trekt showmaster Tom – of is het Tim? –  iedere aflevering van RTL een glitterjasje aan om een Dakar-deelnemer stompzinnige vragen te stellen aan de hand van een draai aan het Rally rad…

Ab+

Meer columns van Ab

#samenwinnen

#samenwinnen

Sepp Kuss, de superknecht van Jumbo-Visma heeft de Vuelta van 2023 gewonnen. Jumbo-Visma hinkte op twee gedachten in de laatste week maar besloot na veel media-gezeik de rode trui om de schouders van Amerikaan Kuss te houden. Met de winst van de Vuelta voltooit Jumbo...

Vuelta. Wie van de drie?

Vuelta. Wie van de drie?

In de Koninginnenrit naar de Tourmalet was de Vuelta met nog 89 kilometer te gaan naar de klote voor topfavoriet Evenepoel. Hij stond op de eerste col van de dag, d'Aubisque, al geparkeerd terwijl Jumbo fluitend naar boven reed. Dat de Belg hier al zou kraken had...

Chaotisch Spaans wielerweekend

Chaotisch Spaans wielerweekend

Het eerste weekend van de Vuelta was een chaotisch weekend. De organisatie is bijna traditiegetrouw een zooitje wat resulteerde in een bizarre ploegentijdrit de eerste etappe. Ook het weer hielp niet mee. Tijdens de Gran Salida in Barcelona regende het pijpenstelen en...

Wielerfiesta

Wielerfiesta

Met de imposante startlijst in de Vuelta 2023 en het uitdagende parcours belooft de Vuelta een wielerfeestje te worden. Vamos!

CAPITAL MVDP

CAPITAL MVDP

Het was een atypisch WK parcours in Schotland. Een aanloop van rond de 120 km - één klimmetje, de Crow Road - en vervolgens 10 rondjes à 14,3 kilometer in het centrum van Glasgow. Een veredelde kermiskoers als WK, het is weer eens wat anders. De kermiskoers was 271...

%d bloggers liken dit: