Een gebroken ketting was de reden dat mijn Koga Kimera Road achterpad en vork beschadigd werden. Mijn hemel dacht ik, een nieuw frame is een dure grap. Daarom ging ik op zoek naar een goedkoper en even goed alternatief. Zoeken op google leverde mij de volgende naam op: Carbonherstel.nl. In dit artikel de weg van mijn kapotte frame naar het vakkundig herstel door Carbonherstel.nl. Hoe gaan zij te werk en hoe komt het dat zij een levenslang garantie op je reparatie geven?
Intake via diverse servicepunten
Het contact via Carbonherstel.nl liep prima. Via een e-mail vroeg ik een prijsopgave die ik terstond kreeg. Carbonherstel zit in Tilburg en ik woon in Leiden. Tilburg is niet in de buurt maar gelukkig kon ik mijn fiets bij Remko’s fietsenwinkel, bij mij om de hoek, inleveren. Zo zijn er nog meer lokale inleverpunten. Hou wel rekening dat Carbonherstel alleen een kaal frame in behandeling neemt. Het frame moet dus compleet gestript worden. Om maar gelijk van de nood een deugd te maken heb ik dit uit laten voeren door Remko’s fietsenwinkel die er gelijk een onderhoudsbeurtje aan vast plakte.
Hoe gaat het herstelproces bij Carbonherstel.nl in zijn werk?
Na de intake bij Remko’s Fietsenwinkel ging Carbonherstel.nl aan de slag met het frame waarbij drie fases gehanteerd worden die de maximale sterkte van het gerepareerde carbon onderdeel garanderen en zorgen voor optimaal herstel van het frame.
1. Carbonweefsel en Epoxy
Voor de reparatie worden de juiste mix van carbonweefsel en epoxy gehanteerd waarbij rekening gehouden wordt met de richting van het originele frame.
2. Vacuümtechniek
Door gebruik te maken van vacuümtechniekbereik ik een perfecte opname en verdeling van de epoxyhars tussen het carbonweefsel en de verschillende carbonlagen. Te veel epoxy, of juist te veel carbonweefsel gaat ten koste van de stevigheid van het gerepareerde deel. Daarnaast zorgt vacuüm voor een hele sterke hechting door de enorme druk op de verschillende carbonlagen. Vacuüm betekent 10.000 kilo druk per vierkante meter!
3. Warmtetoepassing
De carbontoepassing wordt na reparatie in een oven verwarmt. Deze oven verwarmt de epoxy tot 70 graden. Hierdoor wordt de epoxy verder uitgehard waardoor een maximale sterkte en taaiheid bereikt wordt. De temperatuur blijft laag genoeg om aanwezige lak en transfers te beschermen.
4. Afwerking
Na het herstelproces wordt het frame weer gespoten in de originele kleuren en indien nodig van de bijpassende decals voorzien. Na afloop is het frame weer zo goed als nieuw.
Conclusie:
Mijn Koga Kimera ziet er weer voortreffelijk uit, de schade is hersteld, de decals zitten weer op de juiste plek en de fiets is weer helemaal opgebouwd. Complimenten voor Carbonherstel.nl en Remko’s Fietsenwinkel. Je bent je fiets afhankelijk van de impact reparatie alleen wel even kwijt. Maar ja, dan krijgt die reservefiets ook weer wat aandacht!
Ga voor meer informatie voor het herstel van Carbonframe naar www.carbonherstel.nl.