Zoals bij velen gaat op vakantie vrijwel altijd de racefiets mee. We gaan dit jaar naar de Alpen, Barcelonette op precies te zijn. Het is natuurlijk wijs om dan de configuratie van de fiets mee te nemen. Bij klimmen is vooral het gewicht van de fiets belangrijk, maar bovenal is de remkracht letterlijk van levenslbelang. Ik heb een lichte Koga Kimera Prestige met direct mount remmen. In de fiets zitten carbon wielen van Chinese makelij. Ze rijden prima in de polder maar in de bergen merk je zeker bij natte omstandigheden dat de remkracht te wensen overlaat. Daarom op zoek naar een nieuw wielsetje!

MIjn oog is gevallen op de: DT Swiss PR 1400 Dicut Oxic Clincher 21mm Wheelset Deze wielset weegt net geen 1500 gram, ziet er goed uit en van aluminium wat een veel betere remkracht oplevert dan carbon.

Specificaties

De DT Swiss PR 1400 DICUT 21 OXiC behoort tot de top binnen aluminium racewielen. Super licht, een mooi uiterlijk, stijf, een degelijk DT Swiss 240 binnenwerk en grote remkracht door de OXiC remrand. Met deze features zijn de DT Swiss PR 1400 DICUT OXiC wielen in het kort te omschrijven.

De PR 1400 wielen zijn esthetisch zeer mooi vormgegeven omdat de flensen van de naven in de vorm van diamanten zijn afgewerkt. De wielen zijn opgebouwd rond de kwalitatief hoogwaardige en soepel lopende DT Swiss 240 naven. Dankzij de lage weerstand in de lagers en goede afdichting gaan de naven ook nog eens erg lang mee. De strakke DT Aero Comp Wide Straight pull spaken maken het geheel af. De DT ProLock Squorx Prohead spaaknippels houden de spaken goed op hun plaats en zorgen daarmee voor een lange levensduur.

De wielen bevatten de DT Swiss OXiC remrand. De ceramische OXiC-coating zorgt voor verbeterde remprestaties ten opzichte van gewone aluminium velgen. Daarnaast is de OXiC remrand door de ceramische coating extreem hard, wat zorgt voor een minimale slijtage van de remrand. De tubeless ready velgen hebben een interne velgbreedte van 18 mm. Hierdoor zijn ze geschikt voor nagenoeg alle breedtes racefiets buitenbanden. Met slechts 1493 gram is deze wielset zowel inzetbaar op heuvelachtige wegen als in het hooggebergte, maar ook op vlakke wegen kun je goed uit de voeten met de DT Swiss PR 1400 DICUT 21 OXiC.

DT Swiss 240S naven
Een naaf van Zwitserse precisie, productie en assemblage. DT Swiss heeft met slimme en hoogwaardige detailoplossingen van de 240 gemaakt wat het inmiddels geworden is: een legende. Met de nieuwste verfijningen en afdichting zijn de 240 naven extreem licht en extreem duurzaam. Het ratchet systeem grijpt snel aan, wat ervoor zorgt dat je snel op gang bent na een bocht. De 240 naven bevatten lagers met hogere toleranties dan in de 350 naven. Oftewel, nog meer precisie bij de productie waardoor je nog beter draaiende lagers krijgt met lagere weerstand.

OXiC remrand
OXiC is een proces waarbij een ceramische coating elektrochemisch is aangebracht op de aluminium velg, wat zorgt voor een extreem harde en slijtvaste remrand. Het OXiC proces geeft de wielen een mat zwarte, high-end uitstraling en garandeert fantastische remprestaties onder alle omstandigheden terwijl de slijtage aan de remrand tot een minimum wordt beperkt. Doordat de ceramische coating elektrochemisch is aangebracht zal deze minder snel verkleuren door UV-straling.

Pro Lock spaaknippels
Pro Lock is een proces waarbij een gepatenteerde 2-componenten lijmvloeistof in de nippeldraad wordt geïnjecteerd, waardoor extreem duurzame wielconstructies mogelijk zijn. Door de nippel op de spaak te draaien, wordt de lijm geactiveerd en begint deze uit te harden. Het wiel kan nog steeds worden gesteld nadat de lijm volledig is uitgehard, met slechts een minimale afname van de borgfunctie. Hierdoor behouden je wielen een veel betere spaakspanning voor langere duur. Dit verlengt de duurzaamheid en de juiste spaakspanning tot wel 20 keer in vergelijking tot wielen zonder Pro Lock nippels.

Tubeless ready
Deze wielen zijn voorzien van een tubeless ready velg die het mogelijk maakt om met tubeless buitenbanden en latex te rijden. Met deze set-up minimaliseer je lekke banden. Mocht toch nog lek rijden, dan vult de latex het gat binnen enkele seconden op. Andere voordelen van tubeless rijden zijn een lagere rolweerstand, meer comfort en betere grip. Het is natuurlijk ook nog steeds mogelijk om je oude vertrouwde vouwbanden met binnenbanden te monteren.


Technologie
OXIC – Slijtvast remoppervlak
Dit is een proces waarbij een keramische laag op het remoppervlak wordt aangebracht, waardoor het aanzienlijk harder en duurzamer wordt. Dit leidt tot sterke en betrouwbare remprestaties onder alle omstandigheden. De keramische laag wordt aangebracht door het remoppervlak onder te dompelen in een elektrolytoplossing.
Standaard meegeleverd
• DT Swiss PR 1400 DICUT 21 OXIC

Voorwiel:
• Swissstop Flash / Race Pro BXP remblokken
• DT Swiss RWS Titan snelspanners
• DT Swiss 21 mm tubeless velglint

Achterwiel:
• Swissstop Flash / Race Pro BXP remblokken
• DT Swiss RWS Titan snelspanners
• DT Swiss 21 mm tubeless velglint
• Tubeless ventiel

Montage
• Cassettesleutel
• (Eventueel momentsleutel)

Een cassette op een wiel monteren is eenvoudig als je het juiste gereedschap tot je beschikking hebt. Wanneer je een cassettesleutel met Shimano passing aanschaft kun je zowel de Shimano als de Sram cassette op je achterwiel monteren. Heb je een 9/10-speed cassette dan schuif je eerst de meegeleverde spacer over de body heen. Vervolgens plaats je de cassette op de body. Dit kan maar op één manier door de passing welke deze body heeft. Als laatste draai je de sluitring er netjes recht op met de hand en vervolgens draai je hem aan met de cassettesleutel. Vast is vast is de regel maar indien je wilt kun je dit ook met een momentsleutel doen.

Gebruikerstips
• Let bij het monteren van de buitenbanden op de rijrichting
• Vergeet bij 9/10-speed niet de spacer als eerste te monteren voordat je de cassette gaat plaatsen
• Zorg dat het velglint of tubeless tape goed in het velgbed ligt