Kettingonderhoud racefiets:

Tips en trucs voor kettingonderhoud van je racefiets. Aandacht voro het schoonmaken van je aandrijving en daarna het smeren van de ketting!

Schoonmaken ketting

Ketting en tandwielen dienen regelmatig schoongemaakt en gesmeerd te worden, zeker na iedere rit in regen/stof of bij modderige omstandigheden. Door de schurende werking van zand en ander vuil slijten ketting en tandwielen extra snel. Het reinigen van de aandrijving (ketting, tandwielen en derailleurwieltjes) kan met een borstel of poetsdoek gedrenkt in een geschikte ontvetter. Deze kunnen de smeermiddelen uit de lagering van de ketting oplossen. Het reinigen van de ketting gaat het makkelijkst met een speciale kettingreiniger: een soort bakje met draaiende borsteltjes waar de reinigingsvloeistof in gaat. Dat wordt om de ketting heen geklemd, waarna de ketting er doorheen wordt geleid. De borsteltjes poetsen de schakels dan aan alle kanten schoon.

 

Handig hulpmiddelen

Handige hulpmiddelen voor het schoonmaken van de racefiets zijn de chain keeper, een montagestandaard, de kettingreiniger en handige borstels om overal makkelijk tussen te komen.

chain keeper morgan

Schoonmaakmiddelen

Koop al je smeermiddelen in één pakket dat is een stuk voordeliger dan alles los. Het gaat toch allemaal op. 

chain keeper morgan

Montagestandaards racefiets

Om je fiets makkelijk te onderhouden is een montagestandaard een must.
chain keeper morgan

Chain keeper van Sportix

Zo’n handige chainkeeper van ProSport Lights houdt je ketting op spanning en zorgt dat je achterbrug niet beschadigd.

Kettingreiniger

Superhandige tool om je ketting snel en effectief te reinigen. Een beetje ontvetter in het bakje en draaien maar!

Smeren ketting

Er zijn diverse mogelijkheden om de ketting soepel te laten lopen. Smeren met olie of met wax.

Smeren met olie

Zorg dat de ketting droog en schoon is voordat deze gesmeerd wordt. Olie kan het beste worden opgebracht door elke schakel afzonderlijk in te druppelen. Doe dat bij voorkeur ruim vóór uw volgende rit. Het smeermiddel kan dan goed tussen schakels vloeien. Herhaal dat regelmatig, bijvoorbeeld na elke 200-300 km. Bij veel ritten in de regen doet u dat bijvoorbeeld 100 km eerder en bij overwegend droog weer hooguit 100 km later.

Smeren met wax

Smeert u met wax. Zorg dan dat de ketting vetvrij is gemaakt met een kettingreiniger, droog de ketting en breng vervolgens de wax aan. Maak na elke rit de ketting schoon met een droge doek en herhaal deze activiteit indien nodig na elke rit.

Smeren met spuitbus

Geeft u de voorkeur aan het gebruik van een spuitbus met kettingvet, teflonspray, dunne olie en dergelijke? Ook goed, maar ga dan als volgt te werk. Ga achter de fiets staan en spuit het smeermiddel ter hoogte van de derailleurwieltjes op de ketting terwijl u aan de crank terugdraait. Draai na het spuiten de crank nog een keer of tien rond, zodat het smeermiddel zich gelijkmatig kan verspreiden.
Spuit niet ter hoogte van de cassette of de derailleur, want dan blijft al die olie daar zitten en dat trekt weer stof en vuil aan!

Tip: laagje teflon

Gaat de eerste rit door regen en andere nattigheid, spuit dan (als dat al niet in het smeermiddel zit) een dun laagje teflonspray over de ketting zodat het smeermiddel langer op de ketting blijft.

Smeren, zo moet het niet!

Vlak voor de rit ziet u dat de ketting toch wat roestig of droog is. Vlug de spuitbus pakken en de ketting nog even inspuiten. Het vet hecht niet aan de ketting en vliegt in het rond.

Veel gestelde vragen

Wat is beter, olie of wax?

Traditioneel smeert de fietser zijn ketting met olie. Maar er is een alternatief: wax,

Voordelen olie:

  • Langdurig smerende werking

Nadelen olie:

  • Olie trekt vuil aan. Hierdoor wordt de smerende werking in zware omstandigheden teniet gedaan en slijt de ketting sneller
  • Vaker ontvetten
  • Een smerige ketting ziet er niet uit

Voordelen wax:

  • Wax trekt geen vuil aan, maar stoot deze juist af
  • Omdat wax geen vuil aantrekt is ontvetten van de ketting ook niet meer nodig
  • Ketting blijft langer mooi glimmen

Nadelen wax:

  • Regelmatiger aanbrengen dan olie

Kijk hier voor een aantal producten op basis van wax

 

Hoe verminder ik slijtage aan de fietsketting en tandwielen?
  • Houd ketting en tandwielen schoon en gesmeerd.
  • Let op de schakelpositie: voorkom dat de ketting “cross” geschakeld staat, d.w.z. voor èn achter op het grootste tandwiel of juist op het kleinste.
  • Anticipeer zoveel mogelijk: voorkom schakelen op steile stukken. Schakel bij thuiskomst alvast kleiner, zodat bij de volgende tocht niet uit stilstand met een zwaar verzet moet worden vertrokken.
  • Langer met de cassette en tandwielen doen? Let twee of drie kettingen om beurten op. De kettingen slijten zo allemaal gelijkmatig in op de tandwielen.
Moet ik mijn kettingwielen smeren?
De kettingwielen moeten vooral NIET apart worden gesmeerd, zij worden al vet genoeg door de het contact met de ketting! Laat de fiets na het smeren een nachtje staan zodat het smeermiddel in de schakels kan doordringen. De volgende dag verwijdert u met een droge, schone doek het overtollig smeermiddel van de ketting en de derailleurwieltjes en voorkomt hiermee dat de fiets direct weer vuil wordt door rondspattend smeermiddel.
Wat is het verschil tussen teflonspray en siliconenspray?
Siliconenspray heeft allereerst geen smerende eigenschappen. Het zorgt voor een beschermlaag. Geen siliconenspray op je ketting dus. Teflonspray wordt gebruikt om het smeermiddel op bewegende onderdelen te beschermen. Na een goede smering kan er een laagje teflon overheen gespoten worden.

Filmpjes fiets schoonmaken

Naast de NTFU, Fiets.nl hebben veel fietsenwinkels tegenwoordig een Youtube-kanaal met filmpjes voor fietsonderhoud. Voor het schoonmaken en onderhoud van de ketting van de racefiets zijn er tientallen. Hieronder een drietal informatieve youtube-filmpjes waarbij op verschillende manieren de fiets weer wordt schoongemaakt.