Castelli het klassieke Italiaanse merk met de rode schorpioen is al jaren bekend bij liefhebbers. Een duik in de historie van dit gerenommeerde vooruitstrevende merk.

In 1948 werd Maurizio geboren, Armando’s zoon, die van jongs af aan in de ban was van sportkleding en het vak leerde van zijn vader. De twee konden niet lang met elkaar opschieten; de traditionaliele manier van werken van zijn  vader botsten met de creativiteit van de zoon, dus startte Maurizio in 1974 zijn eigen bedrijf dat hij Castelli noemde en koos een schorpioen als logo.

In 1977 kwam hij op het idee om intuïtie om Lycra te introduceren in zijn fietsbroeken. Dit revolutionaire elastische materiaal werd in die tijd alleen door skiërs gebruikt. Geïnspireerd door het succes van de Lycra-shorts bleef Maurizio innovaties doorvoeren in zijn wielerkleding.  Het merk werd zo bekend dat kampioenen als Eddy Merckx, Bernard Hinault, Francesco Moser, Giuseppe Saronni, Ercole Baldini en Silvio Martinello kozen voor Castelli-kleding voor hun wedstrijden. Maurizio was een pionier op het gebied van sublimatieverf die het mogelijk maakte om kleuren, logo’s en afbeeldingen op een technische stof te krijgen. Op 9 november 1979 ontving Castelli de Gouden Discobolus, een prestigieuze onderscheiding van het Corriere dello Sport – Stadio. Maurizo had lak aan de traditionele mores in het wielrennen en  in 1981 kleedde hij zijn renners in turquoise Lycra-shorts. Bij hun eerste wedstrijd maakten ze een kleurrijke entree maar werden door de jury gesommeerd hun broek te wisselen aangezien de regelementen alleen zwarte broeken toestonden. In 1995 stierf Maurizio Castelli plotseling op 47-jarige leeftijd als gevolg van een hartaanval tijdens het fietsen op de Cipressa. In 1996 op de Olympische Spelen van Atlanta was het Castelli dat de winnaar van het mountainbiken Paola Pezzo droeg. Castelli was het eerste merk dat een damescollectie voor fietsen op de markt bracht. In 1999 keerde Castelli terug naar het professionele wielrennen met het Spaanse ONCE-Deutsche Bank-team. In het volgende decennium droegen hardlopers zoals Laurent Jalabert, Carlos Sastre en Andrea Peron Castelli, evenals vele belangrijke teams zoals Brescialat, Roslotto, Refin Ceramiche, CSC Tiscali en Saunier Duval. In 2009 werd Castelli onderdeel van de leveranciersmerken van het Cervélo TestTeam waartoe onder meer Carlos Sastre, Thor Hushovd en Heinrich Haussler behoorden. In 2017 werd Castelli een officiële sponsor van Team Sky, dat later in 2019 Team Ineos werd.

Tegenwoordig is Castelli nog steeds zeer geliefd en brengt het ook dit jaar een nieuwe collectie op de markt. Neem een kijkje op de site van Bobshop.