Hoe rijd je eigenlijk over die gruwelijke kasseien? Goed over kasseien rijden is een talent, de een kan het beter dan de ander. Het is net als met klimmen. Je weet het pas als je het doet. Toch zijn er een aantal tips om het rijden over kasseien makkelijker te maken. Zwaarder schakelen, tempo houden en het goede pad kiezen…Ook het materiaal is erg belangrijk..

Tempo

Zorg dat je op de kasseistrook het tempo hoog genoeg houdt. Als je hard genoeg rijdt zweef je er als het ware overheen. Jan Janssen zei het al ‘met 40 doen de steentjes minder pijn’. Zet een tandje bij. Iets zwaarder rijden, blijven zitten en druk houden is het devies, dan blijft je ketting gespannen en klettert niet tegen je frame en loopt er niet af.

Kies het juiste pad

Als het nat is, rij je best in het midden van de weg over de kasseien. Kijk ver voorruit zodat je de eventuele echt grote gaten kunt zien aankomen. Je kunt ook kiezen voor een paadje langs de weg maar dan is de kans op lekrijden een groter vanwege het grind en glas. Verplaats je gewicht naar het achterste van je zadel. Zo komt er meer gewicht op je achterwiel waardoor je meer grip krijgt op de weg en je vermijdt dat je achterwiel gaat doorslippen. Ga zeker niet (ook niet op een helling met kasseien) staan, want dan verlies je je evenwicht en ga je doorslippen. Schakel indien nodig naar een kleinere versnelling zodat je al zittend je pedalen kunt blijven ronddraaien.

Na de kasseistrook

Zorg er voor dat je na een kasseistrook je tempo voldoende laat zakken zodat je je hartslag, die flink de hoogte ingeschoten is, weer kan laten dalen naar het niveau van je basistraining. Dit is iets wat je na iedere kasseistrook steeds weer opnieuw moet proberen te doen om te vermijden dat je al te vroegtijdig de man met de hamer zou tegenkomen. Let ook op je vochtopname van bij het begin van je tocht!

Ook het materiaal is key over die kassietjes:

Welke velgen

Kies voor aluminum velgen met meer spaken dan (hoge)carbon velgen. Deze vangen de knappen beter op.

Welke banden

Bredere banden geven meer stabiliteit en zijn comfortabeler. Denk dan aan 25mm of 28mm banden ipv de vaak standaard 23mm. Let hierbij wel op dat de maat in je voorvork past. Ook is een lagere bandenspanning comfortabeler.

Welke bandenspanning

Het ligt aan je gewicht hoeveel bar je in je banden pompt. De vuistregel is 1 bar per 10 kg lichaamsgewicht. Maar je zou het eens kunnen proberen met 6 bar. Met een lagere bandenspanning maak je wel extra kans om een lekke band te krijgen door het vele stoten.

Controleer je banden

Het risico op lek rijden kan je sterk verminderen door vóór de rit je banden aan een nauwkeurige controle te onderwerpen. Let erop of er geen heel kleine steentjes in de toplaag van je band zitten. Indien toch kan je deze er best voorzichtig uithalen met behulp van een naald.

Extra dik stuurlint

Leg voor de tocht een extra dik stuurlint of dubbel stuurlint om je rijcomfort te verhogen. Je polsen krijgen immers heel wat schokken te verwerken op de kassseien.

 

Documentaire Holland Sport over Parijs-Roubaix van Wilfried de Jong