Verhoog je fietsplezier met onze wielertips:

Fitheid
Wat houdt dit in? Hoe meet je succes wanneer dat doel is bereikt? Wat helpt is je in te schrijven voor een toertocht, beklim een heuvel/col met een bepaalde tijdsduur of verleng je dagelijkse kilometers met een paar procent.
Vraag jezelf af hoe je fitness te verhogen. Maak een trainingsplan en houd je hieraan.
Om fitheid te verhogen verliezen veel mensen in het volgen van slechte diëten. De echte sleutel is is een levensstijl aanmeten die wel vol te houden is. Eet meer fruit en groenten, minder processed voedsel en suiker en klim op je fiets.
Als je gewicht wil – of moet – verliezen – zet jezelf een doel. Bijvoorbeeld a kilo per week. Een pond minder lichaamsgewicht scheelt je toch al gauw zo’n 10 seconden op elke kilometer die je omhoog moet. Overdrijf bovenstaande niet, plezier is het allerbelangrijkste. Fiets meer op intuïtie en gevoel dan op de wattagemeter.

Relax
Het leven is vol met stress. Neem je tijd om te relaxen. Zorg goed voor jezelf om in het zadel te blijven. Meditatie of ademhalingsoefeningen of een yoga-lesje op zijn tijd kunnen je misschien daarbij helpen. Neem de tijd gedurende het jaar voor relax-ritjes op de fiets; voel de wind in je haar, luister naar het hypnotische geluid van ronddraaiende wielen en geniet van de natuur.

Gezonde balans
Je mag dan veel om de fiets willen kruipen, maar zorg altijd voor een goede balans tussen je fiets en je (familie-vrienden)-leven. Ben er voor je fiets, maar ook voor je familie en vrienden. Hoeveel weekendjes wil je weg met je fietsvrienden? Heb je dan nog tijd, geld en vakantiedagen om met de familie op vakantie te gaan?

Probeer eens een andere (fiets) discipline.
Verandering van spijs doet eten, toch?
Mountainbikers zien fitheid voordelen in kilometers maken en lange klimmen, racefietsers verbeteren hun stuur-skills op een offroad en bochtig MTB-parcours.

Zorg goed voor je fiets
Zorg niet alleen goed voor jezelf maar ook voor je fiets. Een schone en goed roulerende fiets is key. Geef je fiets een goede wasbeurt na een modderige rit en breng de fiets naar de lokale fietsenmaker voor een servicebeurt – of doe dit zelf. Ook al ben je zelf niet handig, een ketting smeren of band op juiste spanning brengen kan iedereen.

Maak een lange rit en zoek het avontuur
Weet je hoe ver je kan fietsen in één rit? Or over the course of several days back-to-back? Dit inzicht kan een verrijking zijn. Test je limiet, kijk hoe ver je kan komen en leer hoe self-supporting je bent. Zoek het avontuur.

Look your best
Wanneer je op je fiets stapt, zie er gesoigneerd uit. Neem een voorbeeld aan de italianen, altijd een verzorgd uiterlijk en stijlvol. Dus niet allemaal dezelfde saaie reclame pakjes, maar je eigen stijl, wat dat ook is.

Neem deel aan een toertocht
Als je nooit een event of toertocht hebt gereden, schrijf je in. Het geeft je een doel, ergens voor te trainen en iets om alleen – of met fietsvrienden – om naar uit te kijken.
De keuze aan toertochten is groot. Check onze site voor cyclo’s, gravel en MTB-tochten.

Rekken en strekken
Fietsen kan leiden tot RSI klachten. Rek en strek regelmatig – zeker na inspanning – je spieren. Simpel voornemen maar een grote positieve impact op het fietsen. Of dat in een yogaklasje is of in je mancave, èèn of twee sessies per week kan al helpen.

Ab+

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wij versturen eens per twee weken een nieuwsbrief met een overzicht van de komende tochten en allerhande nuttige informatie voor de toerfietser.

Je hebt je succesvol ingeschreven.